SPRAWNOŚCI

SPRAWNOŚCI *
DWULISTNA KONICZYNA
W trudnej sytuacji, np. w czasie prac pionierskich, męczącej wędrówki, zadba o dobry nastrój grupy (z zachowaniem tajemnicy zdobywania sprawności).

MAŁY KSIĄŻE
Mając za pokarm jedynie chleb i wodę, pozbawiona obuwia i w prostej odzieży, zachowa przez cały dzień obozowy radość życia i zapał do pracy.

POLLYANNA
W czasie trwania próby będzie odnajdywała dobre strony we wszystkich trudnych sytuacjach, jakie ją spotkają.

SZARA LILIJKA I
Zachowa w tajemnicy swój spory sukces, jeśli był on jednocześnie porażką dla innego człowieka.

MILCZEK I
Przez całą dobę zachowa milczenie. Nie będzie używaç kartki i długopisu w celu kontaktowania się z innymi.
Przez cały dzień milczenia rozważaćbędzie myśl, zaproponowanż przez drużynowż i podzieli się z nią swoimi
przemyśleniami pod koniec dnia.

PARAFIANKA I
1. Wie gdzie mieści się jej parafia i pod jakim jest wezwaniem.
2. Zna obecnych duszpasterzy parafii.
3. Przeprowadzi zwiad na terenie swojej parafii (liczba parafian, duszpasterstwa, plany na przyszłość, pole służby, itp.).
4. Wykona pracę na rzecz parafii (porządki przy kościele, dekoracja, gazetka ścienna, artykuł do gazety parafialnej).
5. Weêmie udział w spotkaniu harcerek z inna grupa parafialną np. Oaza, ministranci, Grupa Apostolska.

POSZUKIWACZKA KORZENI
1. Zna rodowód swojej rodziny, z informacji rodziców i dziadków stworzy drzewo genealogiczne, opowie o najciekawszych postaciach wśród swoich przodków.
2. Odwiedzi miejsce, gdzie rozegrało się jakieś ważne wydarzenie historyczne, potrafi o nim opowiedzieç.
3. Odwiedzi miejscowy cmentarz, odnajdzie groby znanych ludzi.
4. Weźmie udział w grze historycznej, wieczornicy historycznej lub obchodach ważnej rocznicy.

SOBIERADEK OBOZOWY
1. Samodzielnie, w dobrym tempie rozwinie i zwinie namiot 2-osobowy.
2. Bezpiecznie rozpali ognisko, zagasi i zatrze jego ślady.
3. Sprawnie posługuje się w pracach pionierskich piłą, siekierą i łopatką saperską.
4. Wykona z zastępem zabudowę namiotu (prycze, półki). W pracach pionierskich posługuje się wymiarami
własnego ciała (wzrost, rozpiętość palców i ramion, długość stopy).
5. Wykona prosty przedmiot przydatny na biwaku lub obozie (drogowskaz, kosz na śmieci, wieszak, świecznik, itp.).
6. W pracach pionierskich zastosuje 4 węzły.
7. Dba o sprzęt obozowy (pamięta o wysuszeniu i wyczyszczeniu namiotu, odkłada sprzęt pionierski na miejsce).

KUCHCIK
1. Wybierze dobre miejsce na kuchnię polową, zbuduje ją i przygotuje na niej herbatę.
2. Odszuka i pobierze dobrą wodę do picia.
3. Przygotowując posiłki w terenie: pokroi chleb, ugotuje jajka, upiecze ziemniaki w popiele.
4. Zamaskuje miejsce po kuchni polowej.
5. W warunkach polowych wyczyści z sadzy kociołek/menażkę.
6. Zabierze na biwak lub wycieczkę odpowiedni prowiant, prawidłowo go spakuje, tak by się nie psuł i nie niszczył ekwipunku. Naostrzy nóż w warunkach polowych.
7. Pełni z zastępem służbę kuchenną, weźmie udział w przygotowaniu śniadania, obiadu i kolacji.

OBSERWATORKA
1. Wyznaczy strony świata wg busoli, Słońca i gwiazd.
2. Narysuje plan harcówki, dobierając skalę i posługując się wymiarami własnego ciała.
3. Dokona krokami pomiaru odcinka długości ok. l km.
4. Zorientuje mapę turystyczną, wskaże na niej charakterystyczne punkty terenowe i miejsce postoju.
5. Dojdzie do celu odległego o ok. 3 km wg szkicu trasy.
6. Zapamiętała przebytą drogę w terenie leśnym i w mieście, wróciła nią samodzielnie bez błądzenia.

ŁĄCZNICZKA
1. Korzysta z książki telefonicznej, biura numerów, telefonu stacjonarnego i komórkowego, komunikatora
internetowego. Potrafi nadaą fax, wezwać pogotowie ratunkowe, straż pożarną, policję.
2. Zaadresuje list, wypełni blankiet listu poleconego lub paczki, wyśle i odbierze e--mail z załącznikiem, wyśle sms. Wie ile dni trwa dostarczanie poszczególnych typów listów.
3. Bezbłędnie przekaże ustny meldunek lub rozkaz złoony z 15-20 słów, przenoszżc go do punktu odległego o l km.
4. Zapisze i odczyta list napisany prostym szyfrem i alfabetem Morse'a.
5. Trafia do celu drogą wyznaczonà znakami patrolowymi,
przekrada się przez linię straży, ćwiczy krok skautowy.

LEKKA STOPA
1. Skrycie podejdzie strzeżony teren lub obiekt, zacierając swoje ślady.
2. Porusza się bezszelestnie, czołga się i maskuje.
3. Sprawnie pokona przeszkody: przeskoczy rów szer. 1,5 m, przejdzie po belce ponad ziemià, pokona ogrodzenia różnych typów, wejdzie na drzewo.
4. Zapamięta przebytą drogę długości ok. 2 km i samodzielnie nią powróci.
5. Przebędzie drogę za znakami patrolowymi.

HARCOWNICZKA
1. Uczestniczyła w 5 grach terenowych, przestrzegała zasad w nich obowiązujących.
2. Poznała 10 ćwiczeń rozwijających spostrzegawczość, refleks, pamięć. Dwa z nich systematycznie ćwiczyła przez minimum 2 tygodnie.
3. Odbyła 3 harce.

ESKIMOSKA
1. Chętnie uczestniczy w wycieczkach zimowych.
2. Odpowiednio ubierze się na zimową wycieczkę, zabezpieczy przed przemarznięciem i przemoczeniem.
3. Będzie tropiç na śniegu człowieka lub zwierzę przez l km.
4. Wykona z zastępem budowlę lub rzeźbę ze śniegu.

ŁAZIK
1. Odbędzie 4 wycieczki harcerskie, w tym l z nocowaniem.
2. W czasie wycieczek zachowuje pogodny nastrój, nie narzeka na trudy.
3. Pokaże na mapie przebytà trasę i aktualne miejsce postoju.
4. Potrafi prawidłowo ubrać się na wycieczkę, umiejętnie zabezpieczy się przed przemoczeniem odzieży i obuwia oraz otarciem nóg.
5. Prawidłowo pakuje plecak, dobiera potrzebne na wycieczkę, rzeczy i żywnośç.
6. Na wycieczkach zdobędzie pamiśtkowe trofea.
7. Podzieli się wrażeniami z jednej z wycieczek (np. zrobi wpis w kronice zastępu).

ŁAZIK GÓRSKI
1. Odbędzie 5 jednodniowych wędrówek w różnych pasmach górskich.
2. Nie narzekajàc na trudy zdobędzie 5 szczytów górskich.
3. Pokaże na mapie przebytą trasę.
4. Odwiedzi schronisko górskie.
5. Potrafi prawidłowo ubraę się i skompletować ekwipunek górski.
6. Potrafi wezwaç GOPR, zna zasady wzywania pomocy bez telefonu.

PRZYJACIÓŁKA LASU
1. Spędzi z zastępem kilka godzin w lesie obserwując jego życie (żerujące zwierzęta, zachowanie ptaków, życie mrowiska, itp.). Opisze swoje spostrzeżenia dołączając rysunki ciekawych roślin lub zwierząt.
2. Zbierze z każdego piętra lasu po 5 gatunków liści i rozpozna je.
3. Wymieni i opisze 10 ssaków, 10 ptaków i 5 gadów zamieszkujàcych polskie lasy.
4. Rozpozna po 10 gatunków roślin i zwierzàt chronionych.

PRZYRODNICZKA
1. Przyniesie z wycieczki 15 roślin leśnych i 15 roślin łąkowych, rozpozna je.
2. Założy zielnik roślin dziko żyjących.
3. Zaobserwuje rozkwit dowolnie wybranej rośliny od pąka do momentu przekwitnięcia. Sporządzi dziennik obserwacji.
4. Zbierze nasiona 5-ciu znanych gatunków roślin dziko żyjących.
5. Zbierze owoce jadalne 5-ciu gatunków roślin leśnych.

KWIACIARKA
1. Rozróżnia 10 gatunków kwiatów ciętych i 10 gatunków roślin doniczkowych, wie, które z nich sà
hodowane w ogrodach polskich.
2. Posiada w swoim pokoju rośliny doniczkowe, którymi się opiekuje.
3. Wyhoduje rośliny z nasion i sadzonek.
4. Pomoże w pracach działkowych (formowanie grządek, sadzenie i siew, pielenie, podlewanie, itp.).
5. Umiejętnie zetnie kwiaty i ułoży wiàzankę lub bukiet.

OBSERWATORKA ZWIERZYNY
1. Spośród zwierząt żyjących w Polsce rozpoznaje: 10 gatunków ssaków, 10 gatunków ptaków, 5 gatunków gadów, 5 gatunków ryb.
2. Umiejętnie naśladuje głosy 5 zwierząt, w tym ptaków.
3. Dokona półgodzinnej obserwacji zwierzęcia lub zwierząt żyjących na wolności (mrówki, żaby, ptaki,
zaskrońce, itp.) bez straszenia ich i bez żadnej ingerencji w ich życie.
4. Zwraca uwagę na niewłaściwe traktowanie zwierzàt
przez innych.

PRZYJACIÓŁKA ZWIERZĄT
1. Samodzielnie opiekuje się zwierzęciem domowym (pies, kot, chomik, rybki, ptak lub inne), karmi je, czyści siedlisko, ew. wyprowadza na spacer.
2. Obserwuje zachowanie swojego zwierzęcia, potrafi po zachowaniu odgadnàç jego potrzeby.
3. Przeczyta książkę na temat zwierzęcia, które posiada. Opowie o zachowaniu swojego zwierz´cia innej osobie posiadającej takie samo zwierzę. Wymieni doświadczenia z opieki nad nim.
4. Zwraca uwagę dzieciom, które niewłaściwie odnoszą się do swoich zwierząt.

HIGIENISTKA
1. Skompletowała osobistą apteczkę na rajd/biwak/obóz, umie z niej korzystaç.
2. Umie zapobiegaç przeziębieniu, zabezpieczy się przed odparzeniem nóg, odmrożeniem, przegrzaniem.
3. Bezpiecznie dla siebie założy prosty opatrunek – zabandażuje rękę/stopę, zaopatrzy skaleczenie, umie
posługiwać się chustą trójkątną.
4. Potrafi zaradzią w prostych przypadkach krwotoku z nosa, stłuczenia, itp.
5. Zmierzy temperaturę dorosłemu, wie jak mierzyć temperaturę dziecku.
6. Zadba o czystość urządzeń sanitarnych.
7. Rozumie niebezpieczeństwo zakażenie krwią i innymi płynami ustrojowymi.



IGIEŁKA
1. Uszyje drobny przedmiot: kołnierzyk mundurowy, woreczek na przybory do mycia, saszetkę, „łapkę” kuchenna, itp.
2. Wykona prawidłowo drobne prace krawieckie: przyszyje sprawnie guziki, wciągnie gumkę, naszyje aplikacje.
3. Naprawi odzież (zszyje, zaceruje, przyszyje łatę).
4. Uszyje i ozdobi według własnego pomysłu przybornik harcerski, piórnik, itp.

ZDROWY DUSZEK
1. Zna piramidę żywieniowa, postara się dostosować do niej swoja dietę.
2. Przebiegnie „ścieżkę zdrowia”.
3. Zna podstawowe zasady higieny włosów, skory, paznokci.
4. Ćwiczy zestawy ćwiczeń kształtujących poszczególne grupy mięśni.
5. Zna wady i zalety stresu. Potrafi radzić sobie z negatywnym stresem.

WNUCZKA
1. Chętnie pomaga starszej osobie (babcia, dziadek), zrobi zakupy, posprząta pokój, przygotuje prosty posiłek.
2. Razem z zastępem brała udział w zorganizowaniu spotkania z okazji Dnia Babci, Dnia Dziadka.
3. Umie słuchać starszych osób, wraz z zastępem odwiedzi starszego człowieka i wysłucha jego wspomnień.

DOBRY DUSZEK
1. Utrzymuje porządek w swoim pokoju: odkurza, myje okna, pastuje podłogi, trzepie dywany, narzuty.
2. Układa wszystkie rzeczy we właściwych dla nich miejscach, ma porządek w szafie, na biurku, półkach.
3. Bierze udział w codziennym zmywaniu naczyń w rodzinie, nie „magazynuje” brudnych naczyń.
4. Systematycznie podlewa kwiaty.
5. Upierze ręcznie i wyprasuje swoje ubranie, wyczyści obuwie.
6. Przyszyje guziki, zaceruje rozdarta części ubrania.

GOSPOSIA
1. Gospodaruje często w kuchni, utrzymuje w niej czystość i porządek.
2. Przygotuje trzykrotnie śniadania i trzykrotnie kolacje dla rodziny, zadba o ich różnorodność, prawidłowo dobierze produkty.
3. Poda do stołu estetycznie i punktualnie.
4. Zabezpieczy prawidłowo pozostałą żywność (pieczywo, wędlinę, nabiał, jarzyny).
5. Ułoży jadłospis na jeden dzień dla rodziny lub zastępu z podaniem ilości produktów, zrobi zakupy, rozliczy się z pieniędzy.

CUKIERNICZKA
1. Upiecze proste ciasto wg przepisu.
2. Upiecze kruche ciasteczka.
3. Przyrządzi proste desery: kisiel, budyń, galaretkę, krem.
4. Przyrządzi herbatę, kawę czekoladę, kakao.

WĘZEŁEK
1. Odróżni węzeł płaski od babskiego.
2. Zwiąże dwie linki jednakowej i rożnej grubości.
3. Zwiąże węzeł bezpieczny jedna raka i ratowniczy.
4. Zapakuje paczkę.
5. Zakończy linkę bawełniana i nylonowa.
6. Założy linki do namiotu.
7. Wyplecie półki lub prycze.

ŚPIEWACZKA
1. Zaśpiewa 30 piosenek w tym 10 harcerskich.
2. Prowadzi Śpiewniczek harcerski.
3. Nauczy zastęp jednej piosenki.
4. Wystąpi z zastępem na kominku lub ognisku Śpiewając kilka piosenek oraz weźmie udział w inscenizacji jednej z nich.

TANCERECZKA
1. Regularnie uczęszcza na zajęcia tańca towarzyskiego lub współczesnego.
2. Umie zatańczyć 3 tańce (walc, polonez, kujawiak, polka).
3. Była na występie grupy tanecznej.
4. Na kominku lub ognisku postara się zaprezentować swoje umiejętności.

PLĄSIK
1. Chętnie bierze udział w zabawach ze Śpiewem.
2. Zna 4 pląsy. Nauczy się jednego nowego pląsu, pokaże go następnie harcerkom z zastępu.
3. Zobrazuje tańcem jedna z piosenek Śpiewanych w drużynie.
4. Weźmie udział w zabawie tanecznej.
5. Będzie na występach zespołu pieśni i tańca.

JUŻ PŁYWAM
1. Przepłynie stylem dowolnym 50 m na basenie krytym lub 25 m w innym akwenie.
2. Utrzyma się na wodzie 10 minut.
3. Wskoczy do wody z wysokości 0,5 m.
4. Przepłynie 5 m pod woda.
5. Weźmie udział w 5 zabawach organizowanych na płytkiej wodzie.

ŚNIEŻKA
1. Weźmie udział w 10 grach Śnieżnych.
2. Zorganizuje 2 krótkie gry Śnieżne.
3. Trafi kulka Śnieżna do celu wielkości 20 cm z odległości 5 m i uzyska min. 50% trafień.
4. Wykona rzeźbę ze Śniegu o wymiarach min. 1 m3.
5. Weźmie udział w budowie schronienia z wykorzystaniem Śniegu.

Terminarz